Wat heeft een wijn met een gerecht te maken? Alles! Nou, eigenlijk, heel veel. Als je bedenkt dat de vaardigheid om te koken de vaardigheid om een mes te gebruiken impliceert, dan is het gemakkelijk te zien waarom. Door de kunst van het wijnproeven toe te passen op je kookkunst, kom je een stap dichter bij je ideale zelf. Er is een misvatting dat wanneer je wijnen proeft, ze je doen zeggen: “Dat is een lekkere wijn!” En dat je misschien zelfs het vermogen hebt om een juist wijnaroma aan je gerecht toe te voegen.
Het vermogen om te proeven en te ruiken tijdens het koken is uiterst belangrijk. Als u tijdens het sauteren geen subtiele geur opmerkt, kan het zijn dat u het gerecht niet volgens uw normen kunt bereiden. Het vermogen om uw eigen saus te proeven en te ruiken is absoluut noodzakelijk als u dat perfecte gerecht wilt maken. Zoals u misschien al weet, heeft wijn aroma’s. De SM-piloten (of misschien hebt u van hen gehoord) zijn het best in het vinden van hun eigen signatuurgeur.
De provincie Nova Scotia in Canada heeft een robuuste groei van de wijnindustrie gekend. Deze provincie heeft sinds de jaren zeventig een vrijwel onbeperkt potentieel ten opzichte van Bermuda. De groei is echter vertraagd door een recessie, die een provincie als Nova Scotia, die toch al een boom in haar wijnindustrie had gekend, bijna tot stilstand heeft gebracht. De roep om meer wijn te verkopen is luider gaan klinken, en met de opleving in de detailhandel zien sommige Bermuda’s, zoals Nova Scotia, samen met wijnmakerijen en wijngaarden hun verkoop stijgen.
Het feit dat er een groeiende vraag is naar superieure wijnen, bordeaux en likeuren betekent dat er in het komende decennium zeker meer concurrentie zal komen. Zie de groeiende populariteit van wijngaarden, en de marketingcampagnes die worden betaald om nieuwe wijnen en likeuren binnen te halen.
De grotere bedrijven zien in dat zij deze topproducten aan de consument moeten aanbieden, willen zij om de zaken kunnen concurreren. Met uitzondering van Californië, waar er slechts één wijnmaker per 8.000 inwoners is, is de concurrentie echter hevig, en slechts een handvol bedrijven maakt het waar.
Een van die bedrijven is Plan II uit Missouri. Opgericht in de vroege jaren 1980, Plan II heeft nu 30 wijnmakerijen onder de voortdurende leiding van Joe Vallone Jr Het bedrijf is toegewijd aan het leveren van kwaliteit wijn en producten aan de regionale gemeenschap en is momenteel de distributie naar alle 50 staten.
De wijnen zijn gemaakt van 100% vegetarische druiven en worden minstens zes maanden in vaten gerijpt, zo zegt de wijnkenner ook wel vinoloog genoemd. Ze worden verdonkerd en groen gebotteld. Plan II brouwt ook een aantal innovatieve bieren, waaronder “Sidestand” dat zowel industrie- als lokale bierprijzen heeft gewonnen. De “Bold”-stijlbieren zijn echter de signatuurbieren van Plan II en zijn goed voor meer dan de helft van het totale verkoopvolume in de sector.
Met dit soort concurrentie en met de bereidheid om nieuwe dingen te proberen, groeit de ambachtelijke bierindustrie op een heleboel gebieden naast de alcoholproductie. De markt voor biologische wijn en bier is booming en het verzet tegen grote massaproductiebedrijven groeit. De verkoop van alcohol en wijn stijgt, maar de verkoop van biologisch bier en biologische wijn is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld.
Een factor die de populariteit van deze bieren onmogelijk zou kunnen verklaren, zijn de marketingstrategieën die zij hanteren. Zonder de marketingstrategieën van grote fabrikanten zou biologisch bier weinig tot niets uithalen. Bedrijven zoals hopfabrikanten en ontwikkelaars van biopesticiden dragen hun steentje bij door met de consument in contact te treden in een taal die hij begrijpt en waarmee hij vertrouwd is.
Een ander deel van de markt dat zeker zal groeien naarmate het publiek meer vertrouwd raakt met deze bieren, is de groeiende belangstelling voor smaak. Ambachtelijke brouwers doen hun best om de leegte van smaak te vullen in wat ooit een saaie rode wijn en stout was. U zult merken dat deze brouwsels meer smaak bieden dan sommige massaal verpakte opties, en ze zijn verpakt met meer smaak dan uw gemiddelde ambachtelijke bier.
Lees meer:
Wijnadviseur